Det er en forudsætning, at ledere forstår, hvordan it kan bidrage til organisationen. Dette kursus ruster dig til at analysere og evaluere it’s nuværende og fremtidige mulige bidrag til værdiskabelse og udvikling af forretningen.
For at bidrage aktivt til forretningsmæssig værdiskabelse vha. digitalisering og it, er det en forudsætning, at de, der varetager eller påtager sig et ledelsesmæssigt ansvar, er bevidste om den organisation, som anvender og interagerer med it.
Endvidere er det en forudsætning, at vedkommende har forståelse for, hvordan it kan bidrage til udvikling af forretningens processer til udvikling af nye produkter og services, til nye mulige strategier for organisationen og til nye mulige forretningsmodeller og interaktionsformer med centrale aktører.
De studerende opbygger gennem dette kursus viden og forståelse for digitalisering i forretningsorganisationen (den øvrige organisation) og it’s mulige bidrag til udvikling heraf.
Samtidig opbygger de studerende viden og forståelse for forskellige digitale forretningsmodeller og deres implikationer for såvel virksomhedens manøvrerum samt mulige interaktionsformer med centrale aktører.
Det hele diskuteres og perspektiveres i forhold til digitalisering og it-organisationen og it-lederens kompetencer, samt behov og mulighed for digital transformation.
Efter endt kursus kan de studerende analysere og evaluere it’s nuværende og fremtidige mulige bidrag til værdiskabelse og fremtidige udvikling af forretningen.
Efter kurset vil den studerende være i stand til:
- Beskrive, analysere, diskutere og reflektere over forretningsmodeller og -områder, hvori digitalisering og it vurderes at spille en særligt væsentlig rolle i udvikling af virksomheden samt diskutere udviklingsmulighederne her inden for.
- Beskrive, analysere, diskutere og reflektere over samarbejdet mellem digitalisering, it og den øvrige organisation, med udgangspunkt i kurset litteratur om Strategi, Governance og Alignment
- Reflektere teoretisk over it-organisationens og egen it-lederrolle og kompetencer i relation til nuværende og forventelige fremtidige forretningsmodeller, strategier og beslutningsstrukturer
- Beskrive og opstille nye løsningsmodeller på de problemstillinger og udfordringer, nye forretningsmodeller, strategier og digital transformation potentielt giver, og formidle disse til både fagfæller og ikke-specialister.
Læs mere om kurset, lektionsplan, litteratur m.m. på siden her.