ITU-rektor: Vi skal arbejde målrettet på at udrydde skævheder og fordomme – på uddannelserne såvel som i teknologien
I anledning af WorldPride tog vi en snak med IT-Universitetets rektor Martin Tvede Zachariasen om vigtigheden af at gøre inklusion til en strategisk målsætning, hvordan mangfoldighed beriger studie- og arbejdsliv på ITU og uddannelsesinstitutionernes samfundsansvar.
Martin Tvede ZachariasenOm ITU
Skrevet 12. august 2021 10:25 af Theis Duelund Jensen
Copenhagen Pride er i år vært for WorldPride og EuroGames, der med sportsarrangementer, fester og forskellige kulturelle begivenheder udfolder sig over hele byen de kommende ti dage. På ITU vajer regnbueflaget over campus i anerkendelse af LGBTI+-samfundets store bidrag til den offentlige debat, hvor emner som inklusion, mangfoldighed og tolerance har fået plads og er blevet del af den fælles dagsorden.
Vi har spurgt IT-Universitetets rektor, Martin Tvede Zachariasen, hvorfor det var vigtigt for universitetet at gøre inklusion til et strategisk mål, hvordan man løser opgaven, hvilke tiltag ITU har indført for at sikre mangfoldighed, og hvilke mål universitetet sætter for sig selv.
Regnbueflaget vajer over ITU i den her uge. Hvorfor markeres Pride-ugen på ITU?
Det handler om at anerkende og hylde LGTBI+-samfundets kamp for lighed, og det handler om at fejre forskellighed og lige muligheder for alle, lige meget hvem man er. Det er et moralsk standpunkt, men der er også et praktisk perspektiv i det for os. Mangfoldighed er helt afgørende i den akademiske verden. God forskning afhænger af, at man får mange synspunkter i spil. Det sikrer ganske enkelt bedre resultater.
Hvorfor er et inklusivt studie- og arbejdsmiljø del af ITU’s strategi?
Der er flere grunde, men det er først og fremmest en moralsk forpligtelse over for samfundet – der skal være plads til alle på ITU. Vi skal uddanne kandidater med forskellige baggrunde på tværs af køn, seksuel identitet, etnicitet og sociale forhold. Vi vil sikre, at alle har lige muligheder for at tage en uddannelse. Vi tror på, at et inklusivt arbejds- og studiemiljø skaber trivsel og i sidste ende, får vi bedre resultater ud af det.
Vi er til for samfundet, som vi skal uddanne kandidater til, og vi har brug for diversitet blandt de kandidater, der skal skabe fremtidens teknologi. Vi ser desværre mange eksempler på bias i teknologier, der arbejder med data og kunstig intelligens. Der er ofte ubevidste fordomme i menneskelige beslutninger, som overføres til maskinerne, men det kan undgås, hvis vi sikrer en mangfoldig skare af mennesker til at udvikle teknologierne.
ITU har arbejdet målrettet på at sikre kønsligestilling. Hvorfor arbejder universitetet specifikt med den problematik?
Det gør vi, fordi vi uddanner kandidater til it-sektoren, hvor kønsskævhed er et stort problem. Det er vigtigt i den her sammenhæng at understrege, at inklusion ikke udelukkende er et spørgsmål om kønsligestilling – der er også mange andre grupper i samfundet, der skal omfattes af inklusionstiltag – men på ITU har vi arbejdet med kønsligestilling, fordi it-branchen beskæftiger mere end dobbelt så mange mænd som kvinder.
Det er et stort problem, fordi man som sagt går glip af vigtige perspektiver, der er med til at udvikle nye teknologier, men det er også et problem, fordi Danmark mangler it-specialister. Vi har brug for at uddanne flere kandidater, og derfor har vi også brug for en større rekrutteringsbase. Det er også en af grundene til, at vi har arbejdet målrettet med vores rekrutteringsindsats i forhold til kvindelige studerende.
Hvor har ITU’s inklusionsindsats haft succes?
Vi har haft succes med at tiltrække flere kvindelige studerende, men vi har stadig lang vej endnu. Vi arbejder mod nogle sejlivede kulturelle forestillinger om, hvad henholdsvis mænd og kvinder er i stand til.
Vi har arbejdet systematisk med problemstillingen siden 2015. I den proces har vi bl.a. analyseret på alt fra måden, vi kommunikerer om vores uddannelser på, til den oplevelse unge kvinder har af at starte på studiet. Vi har søsat initiativer som Coding Café og IT-Camp, hvor unge kvinder i gymnasiealderen introduceres for it, og vi ved, at ca. 20 procent af deltagerne ved tidligere arrangementer efterfølgende har søgt ind på ITU.
Vi har et kønsskævt uddannelsessystem, og det forplanter sig også til arbejdsmarkedet. Det prøver vi at gøre op med. Der er mangel på talenter, og kvaliteten af den teknologi, vi udvikler, afhænger af, at vi får så mange perspektiver i spil som muligt.
Hvad har ITU lært af processen?
Det handler især om at undgå ubevidste bias, og det gælder ikke kun i forbindelse med udligningen af kønsskævhed. Det, at vi har gjort en indsats i forhold til at forstå, hvordan vi får flere kvinder til at søge ind på en it-uddannelse, har også gjort, at flere mænd søger ind. Det smitter af, når man overvejer den måde, man italesætter og kommunikerer om uddannelse på. Det har bevirket, at også flere mænd med mange forskellige baggrunde føler sig velkomne. Den måde, vi har grebet kønsskævheden an på, påvirker altså også de øvrige inklusionsdimensioner.
Hvad er ITU’s ambition for inklusion i fremtiden?
Vi vil gerne sikre en endnu bedre balance, det gælder både for studerende såvel som for medarbejdere. I vores indsats er vi meget fokuseret på at komme ubevidste bias til livs, og det er noget, vi vil fortsætte med. Vi arbejder bl.a. med det i undervisning, i vores kommunikation og i vores rekruttering. Bias forplanter sig som nævnt også i de teknologier, vi skaber, og derfor er der behov for diversitet blandt udviklere. Sådan forholder det sig i øvrigt også generelt med problemløsning: jo flere forskellige perspektiver på sagen, jo bedre.
Theis Duelund Jensen, presseansvarlig, +45 25 55 04 47, thej@itu.dk