Hvor gode er vi til at navigere i den digitale informations- og medievirkelighed?
Et nyt projekt skal afdække niveauet af medie- og informationsdannelse i Norden. En af eksperterne, der skal være med til at kvalificere undersøgelsen, er lektor ved Digital Design på IT-Universitetet, Gitte Stald.
Gitte StaldForskningInstitut for Digital DesignSamarbejderdemokratidigitaliseringmedier
Skrevet 20. september 2023 11:48 af Theis Duelund Jensen
Engang modtog vi stort set informationer fra de samme mediekilder, men i den digitale verden er mediebilledet et spraglet kludetæppe af informationer på tværs af platforme og med komplicerede afsenderforhold – i dag får vi ikke bare vores nyheder fra traditionelle journalistiske medier, men også bl.a. i form af opslag på sociale medier og influencer-indhold. For at vi alle kan være rustede til at indgå i den offentlige samfundsdebat er det vigtigt, at vi kan bearbejde de store mængder data fra et oplyst ståsted. Det dækker begrebet mediedannelse over, og nu skal en ny fælles nordisk undersøgelse afdække, hvor gode vi egentlig er til at navigere i strømmen af information.
Udfordringen er, at de fleste af os i dag selv sammensætter vores nyhedsbillede ud fra mange forskellige kilder på tværs af mediebilledet. Derfor er det vigtigt, at vi lærer at evaluere kilder kritisk, og at vi diskuterer det åbent med andre
Lektor Gitte Stald
En af eksperterne, som skal være med til at sikre, at undersøgelsen rummer og rammer de rigtige spørgsmål, er lektor ved ITU, Gitte Stald. Hun har arbejdet med spørgsmål om
mediedannelse og digital dannelse i en årrække, og ifølge hende er det afgørende for et demokrati, at borgerne er rustede til at navigere i mediebilledet.
”Det er samfundets opgave at ruste borgerne til at kunne begå sig i de i stigende grad komplekse informationsstrømme. Jeg håber, at undersøgelsens resultater bl.a. kan give lovgivere og interesseorganisationer et bedre, evidensbaseret grundlag at agere på i forhold til den samlede befolkning, og uddannelsessystemet et nuanceret billede af udfordringerne i forbindelse med mediedannelse blandt fx unge. Der har været fokus på spørgsmål om mediedannelse og digital dannelse i forsknings-, uddannelses og politiske sammenhænge i mange år. Men informationsbilledet har ændret sig radikalt, og det bliver vi nødt til at tage alvorligt,” siger Gitte Stald.
Det konkrete formål med undersøgelsen er at samle et omfattende datasæt på borgere i Norden og deres forhold til medier og informationsstrømme. Det indeks, som datasættet skal munde ud i, kan efterfølgende bruges af forskere, undervisere, politikere, medier m.fl., så fremtidig mediedannelse på tværs af samfundets institutioner kan ske på et oplyst grundlag.
Gitte Stald understreger, at mediedannelse ikke handler om at afvise alle informationer, som ikke kommer fra traditionelle nyhedsmedier over en bred kam:
”Vi ser fortsat en ganske konservativ holdning til, hvad der er god information – både i den offentlige debat, hos politikere og blandt borgerne selv. Udfordringen er, at de fleste af os i dag selv sammensætter vores nyhedsbillede ud fra mange forskellige kilder på tværs af mediebilledet. Derfor er det vigtigt, at vi lærer at evaluere kilder kritisk, og at vi diskuterer det åbent med andre. I virkeligheden handler det om at hjælpe folk til at sammensætte og kritisk tilgå deres informationsstrømme.”
I sidste ende er håbet, at man med mere viden kan løfte borgernes engagement i den offentlige debat og styrke sammenhængskraften.
”Demokratisk selvtillid er forbundet med selvtillid omkring ens mediebrug. De fleste danskere, men især unge mennesker får megen information fra sociale medier. Jeg har i forbindelse med mine undersøgelser hørt unge mennesker udtrykke det samme; ’Jeg ved ikke så meget, for jeg får mest informationer fra de sociale medier.’ Men der er også troværdige informationer på sociale medier, de unge abonnerer på en række mediehuses nyhedsapps og ser online tv, hører radio og podcasts. De unge ved mere, end de tror. De tør bare ikke udtrykke deres holdninger, og det bliver vi nødt til at muliggøre i langt højere grad end nu. Demokratisk selvtillid og deltagelse i samfundsdebatten er afgørende for et demokrati,” siger Gitte Stald.
Theis Duelund Jensen, presseansvarlig, +45 25 55 04 47, thej@itu.dk