Lars Laustrup: "Topledere bør have indsigt i it"
På samme måde, som man ikke kan lede en organisation uden viden om økonomi og jura, kan man heller ikke lede en organisation uden en vis indsigt i it. Man risikerer at træffe beslutninger, som man ikke kan overskue konsekvenserne af, og man har svært ved at forudsige, hvordan organisationen skal udvikle sig i fremtiden. Netop det fik Lars Laustrup til at læse en master i it-ledelse på IT-Universitetet.
Efteruddannelsekarriereledelse
Skrevet 27. februar 2020 11:00 af Johanne Jacobsen Halken
»"Min påstand er, at it i dag ofte er lige så sammenflettet med organisationers kerneopgaver som økonomi og jura. Det betyder også, at konsekvenserne af forkerte beslutninger på it-området, kan være lige så store som på de juridiske og økonomiske områder."
Lars Laustrup
«
- Som topleder skal man naturligvis ikke kunne kode, men man er nødt til at have en vis indsigt i it, hvis man skal forholde sig til organisationen i en digital fremtid. Uden en grundlæggende indsigt hvad it er, og hvilke rammer og logikker der gør sig gældende inden for området, kan man ikke gennemskue, hvilken rolle it spiller i organisationen hverken nu eller i fremtiden, siger Lars Laustrup, som er vicedirektør i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, hvor han blandt andet har ansvaret for it i organisationen.
Som erfaren leder har Lars Laustrup selv oplevet, hvordan it er blevet et område, der ikke kun kan overlades til it-afdelingen eller eksterne konsulenter, men som skal ind under huden på topledelsen.
It er en ny logik for topledelsen
Med en baggrund i statskundskab og som beslutningstager på øverste niveau i en styrelse er Lars Laustrup hjemmevant i både jura og økonomi.
- Styrelsens politiske legitimitet forsvinder, hvis en styrelse ikke overholder lovgivningen, bruger for mange penge eller bruger dem på noget forkert. Enhver større organisation har derfor specialiserede juridiske og økonomiske rådgivere, men det kræver en vis indsigt i jura og økonomi at efterspørge og forstå rådgivningen - det kan man ikke uddelegere sig ud af, forklarer Lars Laustrup.
Det har derfor længe været en grundlæggende forudsætning, at toplederen har en fundamental forståelse for jura og økonomi, uanset hvilket fagligt område man har ansvaret for. Men ifølge Lars Laustrup har man ikke på samme måde en forventning om viden om it hos topledelsen:
»"Den øgede digitalisering inden for færdselsområdet betyder blandt andet, at biler i stigende grad selv indsamler data om, hvilken vedligeholdelse der skal til"
Lars Laustrup
«
- Min påstand er, at it i dag ofte er lige så sammenflettet med organisationers kerneopgaver som økonomi og jura. Det betyder også, at konsekvenserne af forkerte beslutninger på it-området, kan være lige så store som på de juridiske og økonomiske områder. Dertil kommer, at risikoen for at træffe forkerte beslutninger inden for it er langt større, fordi der er et større gap mellem topledelsens indsigt og den rådgivning, de modtager, forklarer Lars Laustrup.
Stærkere sammenhæng mellem topledelse og it
Det handler både om topledelsens manglende indsigt i it, men det handler også om, at it-afdelinger ofte ikke så trænede i at formidle et teknisk svært stof, så topledelse kan gennemskue konsekvenserne af de valg, de skal træffe.
- Konsekvensen kan være, at strategisk centrale valg inden for it-området til tider reelt truffet i it-afdelinger, der af gode grunde mangler topledelsens indsigt i organisationens øvrige strategiske udfordringer. Det er ikke sundt, siger Lars Laustrup.
Lars Laustrup har valgt at læse en Master i it-ledelse for at skabe en stærkere sammenhæng mellem topledelsens perspektiv og det it-tekniske perspektiv. Både som grundlag for at kunne træffe beslutninger om investeringer i organisationens it-understøttelse, men også for mere kvalificeret at kunne forholde sig til, hvilken betydning den øgede digitalisering har for udviklingen styrelsens kerneopgaver.
Fra tilsynshal til it-sikkerhed
En ting er it-drift og risiko for nedbrud, men noget andet er at forholde sig strategisk til, hvordan styrelsens opgaver vil se ud i fremtiden, når det erhverv, som styrelsen regulerer og fører tilsyn med kommer til at gennemgå en kraftig udvikling drevet af øget digitalisering. Lars Laustrup giver her et eksempel fra færdselsområdet:
- En af styrelsens opgaver er at føre tilsyn med, at den danske bilpark er i en betryggende teknisk stand. Det sker blandt andet ved at føre tilsyn med de virksomheder, der står for syn af biler. Det sker ved fysisk at besøge bilsynshaller landet over, men den øgede digitalisering inden for færdselsområdet betyder blandt andet, at biler i stigende grad selv indsamler data om, hvilken vedligeholdelse der skal til, fortæller Lars Laustrup.
Når bilen selv kan gøre opmærksom på, hvornår dele i bilen skal skiftes, så behøver man måske ikke hele systemet med bilsynshaller. I stedet kunne opgaven løses langt billigere og bedre ved at føre direkte tilsyn med, at bilejeren får foretaget den nødvendige vedligeholdelse baseret på de data, som bilen alligevel selv producerer. Det kan rykke sikkerhedstruslen fra bilens mekaniske dele til et spørgsmål om it-sikkerhed.
- Her kan det fx være nødvendigt at stille krav om, at de dele af bilen, der har netforbindelse, og derfor potentielt kan hackes, adskilles fra andre vitale systemer i bilen. Med øget digitalisering ændrer styrelsens kerneopgaver sig altså, hvor nogle opgaver kan udføres langt mere effektivt, mens nye risici opstår. Der er altså behov for en grundlæggende basisviden om it både for at sikre driften nu og her, men ikke mindst for at forholde sig til, hvordan organisationens kerneopgave, og den rolle den skal spiller i samfundet, ændrer sig, understreger Lars Laustrup.
Alle skal have indsigt i it og digitalisering
Det betyder også, at det ikke kun er de medarbejdere, chefer og topledere, der arbejder direkte med styrelsens egen it, der skal have en viden på området. Det gælder på et vist niveau hele organisationen.
- Ligesom it efterhånden er flettet ind i vores styrelsesarbejde og ikke kan adskilles fra kerneopgaven, så gælder det også for de virksomheder, som vi fører tilsyn med. Hvis vi ikke forstår, hvilken rolle it og digitalisering spiller i det erhverv, som vi er sat til at regulere, kan vi komme til at afgrænse os fra det allervigtigste i forhold til at løse vores kerneopgaver, forklarer Lars Laustrup.
Digitaliseringen kan således ændre grundlæggende ved organisationen. Både måden styrelsen arbejder på, de medarbejderkompetencer der er brug for, de samarbejdspartnere , som styrelsen er afhængige af. Men Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er ikke specielle i den sammenhæng.
- Jeg tror, at alle organisationer står overfor en tilsvarende udfordring i en eller anden grad. Jeg tror derfor, at der vil komme en stadig stigende efterspørgsel fra topledere – også dem uden direkte ansvar for it - for at opbygge et vist grundlæggende niveau af indsigt i it og digitalisering.