Ny bevilling: Digitalt løft af undervisere skal opruste samfundet med it
Undervisere fra IT-Universitetet i København, Københavns Universitet og designskolerne i Kolding og København får løftet deres digitale kompetencer. Med ny bevilling fra Styrelsen for Forskning og Uddannelse skal de fire uddannelsesinstitutioners undervisere selv blive bedre rustet til det arbejdsmarked, de forbereder deres studerende på.
Lone MalmborgForskningbevillingerdigitalisering
Skrevet 28. januar 2020 13:39
Fremtidens jurister, designere og it-specialister skal allerede i løbet af uddannelsestiden blive rustet til at betjene de teknologier, der er på arbejdsmarkedet. Det er et af målene bag et nyt projekt, IT-Universitetet i København, det Juridiske Fakultet på Københavns Universitet og designskolerne i Kolding og København er gået sammen om.
Der mangler arbejdskraft, der forstår de digitale teknologier, så projektet her er et generelt løft ved at give alle undervisere forståelse for digitale teknologier
Lone Malmborg, institutleder
”Vi bidrager med en generel oprustning af samfundet med it. Der mangler arbejdskraft, der forstår de digitale teknologier, så projektet her er et generelt løft ved at give alle undervisere forståelse for digitale teknologier,” fortæller Lone Malmborg, der er institutleder på IT-Universitetet i København og en af initiativtagerne til projektet ’Teknosofikum’.
Teknosofikum er et treårigt projekt med en bevilling på 7,6 millioner kroner fra Styrelsen for Forskning og Uddannelses digitaliseringspulje.
Ruster studerende til arbejdsmarkedet
Ved at ruste underviserne til at bruge de teknologiske værktøjer, der findes i de studerendes fremtidige brancher, får de studerende automatisk bedre muligheder på arbejdsmarkedet. Det er den grundlæggende tanke bag Teknosofikum, der kan ses som et teknologisk pædagogikum.
”Det handler om at blive ved med at sikre den bedste undervisning. Vi bruger allerede undervisere fra industrien i specialiseringen af vores studerende, men her er endnu en vej at gå og sikre, at alle undervisere er rustede til at bruge de digitale værktøjer og metoder, der bliver brugt i virksomhederne,” siger Lone Malmborg.
Et teknosofikum kommer til at bestå af en blanding af undervisning og workshops, underviserne skal gennemføre. Indholdet varierer afhængig af, hvad de forskellige undervisere har brug for. Det kan være fra introduktion til programmering eller datavisualisering til helt basale digitale færdigheder.
Lærer af hinanden
Selvom de fire uddannelsesinstitutioner bag Teknosofikum uddanner studerende til forskellige brancher, er arbejdspladser med høj grad af digitale værktøjer et fællestræk. Derfor er der viden at hente for undervisere fra alle institutionerne.
”Som samfundet udvikler sig i en digital retning, har vi brug for hinanden. Meget jura rykker længere ind på de digitale domæner, så fremtidens jurister har brug for teknologisk viden, ligesom fremtidens udviklere behøver den juridiske viden til for eksempel at forstå rettighedsproblematikker i digital innovation,” siger Lone Malmborg fra IT-Universitetet.
I løbet af den tre årige periode, projektet løber, vil undervisere på ITU, KU, KADK og DSKS afprøve og gennemføre forløbene. På sigt er målet at gøre materialet tilgængeligt for alle videregående uddannelsesinstitutioner.
Anna Lohmann Ahlbom, presserådgiver, telefon +45 25 55 04 47, email aahl@itu.dk